Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds
ACTUEEL
Update 3 molen Montefiore JerusalemUpdate 3 molen Montefiore JerusalemUpdate 3 molen Montefiore JerusalemUpdate 3 molen Montefiore JerusalemUpdate 3 molen Montefiore JerusalemUpdate 3 molen Montefiore Jerusalem
19-08-2012

Update 3 molen Montefiore Jerusalem

Inmiddels bij het schrijven van deze update heeft de molen zijn eerste omwentelingen al genoteerd.
Ook zijn de eerste beelden op internet al door diverse gezien.

De laatste weken was zeer hard werken in een land waar het alleen maar warmer wordt in de zomer.
De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat deze warmte voor mij als mijn familie geen problemen gaf maar meer als prettig ervaren werd.
Wij hebben wel een paar warme weken meegemaakt waarbij de temperatuur een paar keer boven de 40 graden is geweest. (dit is zeldzaam voor Jerusalem, warmste zomer sinds jaren).

De inrichting in de molen is inmiddels afgerond op een paar kleine details na.
De maalstenen heb ik in de laatste dagen voor vertrek op de definitieve plaats opgesteld.
Blijft een mooi gezicht als je de molen binnenkomt en je ziet de o.k van de maalstenen met opdruk van Hans Tittulear liggen. De licht en aandrijving moeten wij de komende periode gaan maken en hopen dit vanaf komend voorjaar te installeren. Wij kijken er al naar uit om er weer heen te gaan.

De opbouw van de kap ging volgens geheel volgens plan, alle onderdelen pasten goed op hun plaats en de verbindingen waren ook nog strak, de krimp is ons ook reuze meegevallen. Nadat alles was opgetoogd konden we beginnen met het spantwerk van het achterkozijn (tail-gable). Intussen heb ik hard doorgewerkt om alle kamgaten en kammen op tijd klaar te krijgen voor de plaatsing van de as en het wiel in de kap. Gelukkig hadden wij het wiel de hele ochtend in de schaduw liggen.
Ook boven de kap constructie hadden wij een groot wit zeil gespannen. Dit was wel noodzakelijk om de zon enigzins te weerstaan. 
Nadat het bovenwiel klaar was, kon de as met bovenwiel in de kap geplaatst worden. Spannend want hoe heeft Sanders de spaken pasgemaakt op de as. een 1/100 te klein en dan ellende ?
Eerste keer passen en hij wou niet lekker. As weer terug, verf weghalen, schoonmaken en volgende poging. 2e keer, hij past supper. (Bedankt Sanders)

Nu konden wij ook verder met de kap spanten en het voorwolf (front-gable). Dit was Harm zijn werk. hij heeft alle kapspanten weer gemonteerd en de pettycoat. 
Intussen was ik druk bezig om alle andere zaken te maken, zoals ezel, vangbalk, vangstukken, koppeling. gesmede koebout, maanijzers en dergelijke. Dit was voor mij een grote klus, te meer dat Vincent dit eerst zou doen, maar hier geen tijd meer voor had. 
Dus alle registers open getrokken en stukje voor stukje alles pasgemaakt volgens schetsen en ervaring. Zelfs het sabelijzer was in 1x te pas en functioneert super.

Inmiddels krijgen wij vele bezoeken op de werf, er zijn veel mensen onder de indruk maar begrijpen niet dat zo'n gevaarte 360 graden kan draaien en dat de wieken ook kunnen draaien.

Het wordt daarom steeds uitdagender om de mensen te laten zien dat ook Israel weer 1 van de 5 molens kan laten functioneren.

Willem Dijkstra

bouwendnederlandnvvmerkendleerbedrijf