Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds Bertus Dijkstra - Bouwen als vanouds
ACTUEEL
Update molen MontefioreUpdate molen MontefioreUpdate molen MontefioreUpdate molen MontefioreUpdate molen MontefioreUpdate molen Montefiore
26-02-2012

Update molen Montefiore

Het wordt reuze spannend de komende weken, met name om alles op tijd af te ronden, voordat wij vertrekken naar Israël. Afgelopen tijd zijn we druk bezig geweest met de containerlijsten en de inhoud van de 1e container, welke eind volgende week voor ons uit gaat. Echt voor alles moet een approval komen t.b.h.v. de invoer in Israël. Ik ben wel heel erg blij dat de Firma Lont dit allemaal verder afhandelt.

Vorige week ben ik ook nog voor één dag even in Engeland geweest om wat details met Vincent door te nemen, met name de maalinrichting: die Engelsen die gieten echt een complete molen; de licht, regulateurs, aandrijfwielen, steenspil en bolspil noem maar op, Cast Iron!
Wegens tijdgebrek hebben wij ervoor moeten kiezen om de steenspil en bolspil te draaien uit Mild Steel.
Leuk detail, Vincent giet een nieuw bronzen belletje voor het kaar.

De kap is al ver gevorderd. De komende week wordt de fantail constructie met platform afgemaakt, terwijl Harm alle shutters (kleppen zelfzwichting) assembleerd. De schilder is ook al druk in de weer. Het zijn slechts 176 kleppen, dus die vermaakt zich de komende weken wel!

Zelf ben ik momenteel druk bezig met de zelfzwichting, achter in de kap, om die samen te stellen.
Alle onderdelen zijn gegoten, deels in Engeland en deels bij Sanders in Goor. Echter er moest nog veel bewerkt worden zoals assen draaien, spiebanen fraisen etc.. Gelukkig begint dit nu eindelijk een beetje te groeien, zodat op de 24e maart a.s. alles zoveel mogelijk werkend in de kap is ingebouwd.

De bovenas, zoals in de film is te zien, bestaat uit 2 stukken en is een exacte kopie van de oude bovenas. Wel hebben Vincent en ik geen duidelijke overeenkomsten met vergelijkbare molens kunnen vinden, dus waarom hij van origine in 2 delen is gemaakt, blijft gissen. Ons vermoeden is, om gewicht te besparen, voor transport de bergen in. De hele as weegt slechts 1200 kg..

Na volgende week beginnen wij met de houten borstroeden, welke zonder opsluitwiggen klem in het ashuis worden geschoven. De lengte hebben wij bepaald aan de hand van de binnenmaat van de container (12m1). De oplangers worden hierna in model geschaafd. De totale vlucht is circa 18,5 m1.

In overleg met Vincent, heb ik de schoot wel aangepast, om wat meer power onderin te krijgen.
Het voorhek heeft geen opstand, dit zijn ook kleppen.
Iedere keer denk ik weer aan molen Eva te Usquert, die heeft ook kleppen in het voorhek van de zelfzwichting. (Ergens ben ik  benieuwd of er meer molens zijn met kleppen in het voorhek, in NL)

Het ieperen wat op voorraad lag was niet toereikend genoeg, om mooie plooistukken voor het bovenwiel te maken. Gelukkig had collega Kees Poland in Oterleek nog een paar mooie stukken voor mij liggen.

Dus hoop ik de komende week, in de avonduren, de plooi en velgstukken vast te zetten op de Cast Iron Spokes (spaken). De bonkelaar wordt gegoten met gegoten tanden en bovenwiel van azijnhout.

Zoals reeds eerder genoemd, houden wij op 24 maart a.s. nog 1 keer open huis.
U kunt dan nog een laatste keer een kijkje nemen van 14.00u. tot 17.00 u. in onze werkplaats waar de Montefiore vlag wappert en zien hoe wij de molen in Jeruzalem gaan herbouwen.

En voor de kenners : Ja, dit is samen met de Fryske Molenaars dag.

Ps; Als er nog molenaars zijn die molenaar willen worden in Israël, reageer!

 

bouwendnederlandnvvmerkendleerbedrijf