Het project begint nu aardig vorm te krijgen en de details worden steeds duidelijker.
De afgelopen periode hebben wij veel tijd gestoken in het verzamelen van de gietmallen voor de gietijzeren onderdelen en daarmee het gietproces onder controle te krijgen.
Het is een Engelse molen gebouwd door de Holman brothers en Engelsen zijn al sinds jaar en dag goed in ijzergieten (casting). Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze molen vol zit met gegoten onderdelen. Daar de Engelse gieterij problemen had met de oven, hebben wij op het allerlaatste moment toch besloten om ook heel veel gietwerk in Nederland uit te voeren. Maar ja dan ben je er niet ? Alles moet ook nog machinaal bewerkt worden en dit moet allemaal weer op papier gezet worden. Overuren voor Vincent en mij om alles op een accurate manier uit te werken. Bij het schrijven van deze update is de bovenas inmiddels gegoten en zal de komende dagen behandeld worden waarna deze wordt afgedraaid en bewerkt voor het penlager en halslager, welke inmiddels ook gearriveerd zijn uit Engeland.
Ook de wieken krijgen vorm, alleen hier hebben wij nu nog geen beelden van. Deze wieken worden in Duitsland in opdracht van ons gelamineerd naar een nieuwe procedee. Het worden gelamineerde houten borstroede's met oplangers of te wel Stocks with wips and shutters. Het wieksysteem wordt een zogenaamde Patent Sails, dit is het best te vergelijken met onze zelfzwichting alleen dan ook op het voorhek. Dus heel veel kleppen met heel veel gegoten hendeltjes lagerblokjes etc.. Zelfs de machine fabriek moest even slikken toen ik een stuk of 13 zakken vol kleine onderdeeltjes uit de wagen trok en dat waren ze dan ook nog niet allemaal!.
Inmiddels ben ik samen met Harm druk bezig om de nieuwe kap te bouwen. Op17 december a.s. houden we een open dag, waarbij we willen proberen om de kapconstructie in een redelijk ver gevormd stadium te hebben.
Dan kun je ook aan iedereen uitleggen en vertellen wat het allemaal gaat worden.
De nauwkeurigheid is hier ook een zeer belangrijke factor. Wij hebben maar een 1/2 inch speling op de kruivloer met de worm aandrijving voor het zelfkrui mechanisme.
Geluk bij een ongeluk waren wij nog net op tijd om de nieuwe windpeluw bij Van Dijk in Laren op te halen, het was wel schrikken als je hoort dat alles in rook is opgegaan. Zeer spijtig voor zulke fijne mensen en deze unieke zagerij.
Hoop een ieder te verwelkomen op de 17e december.